söndag 8 januari 2017

Flytten genomförd och mina mål 2017

Nu har jag flyttat alla pengar till mitt Avanzakonto och jag kan lägga upp nya mål för 2017, utan att tänka på att räkna allt i Euron hit och dit; det blir rena fina svenska kronor så att säga. Jag har än så länge inte kommit ut med mina planer om vad jag slutligen ska göra med mina investeringar, bara att jag önskar mig ett månatligt tillskott av 500 € respektive 5000 kronor. Jag ska spana vidare helt enkelt.

Fram till dess sätter jag upp följande mål för 2017:


  • Jag ska spara 100.000 kronor.
  • Jag ska få 20.000 kronor i utdelning.
  • Depåvärdet ska i slutet av året vara 450.000 kronor.

Jag kommer använda mig av samma upplägg som året innan: Det blir ganska stort fokus på preferensaktier och utdelande ETFer. Jag är medveten om att värdestegringen blir tämligen begränsad men för min del fungerar de som rena källor för att få kassaflödet, att det varje månad blir extrapengar utöver mitt sparande som jag kan investera i de andra två delarna av portfolion: min egen Sverigefond med utdelningsaktier och ett knippe fonder. Anledningen att jag valde detta upplägg är, som tidigare sagt, att investeringstiden är begränsad, att min time in the market inte går att jämföra med yngre bloggare här som kan mycket mer fundera på värdestegring och framför allt utdelningstillväxt. Dessutom känner jag mig bekväm med denna lösning, och det borde antagligen vara det viktigaste.

Så, nu ska jag alltså sätta igång, håll tummarna att börsen är med oss och att jag nöjd kan boka av ovanstående mål i slutet av detta år.


6 kommentarer:

  1. Skönt att du har allt hos Avanza nu. Själv ska jag avsluta mitt Nordnet konto så jag har allt samlat hos Avanza nu i veckan. Hoppas du lyckas med 100 000 i sparande. Kommer själv jobba hårt med sparandet men kommer bli svårare när jag kommer vara föräldraledig ett tag. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Det ska bli en utmaning med 100.000, jag lyckades 2016 så varför inte i år igen? Men såklart, hus och två småbarn kostar. Du har ju en mycket större grundplåt, kanske det gör inte så mycket när du är föräldraledig, barnen ger ju på sin sida ett annat värde tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Låter som om du har en klar och tydlig plan för 2017! Bra tänk det där med att du lyckades 2016 så då går det säkert igen. Påminner lite om framgångsrika investerares och personligheters resonemang om att hitta vägar till framgång och sedan göra om det igen och igen och igen. Många gånger handlar det ju om att VÅGA pröva vad som faktiskt är möjligt och sedan inspireras av det när man lyckas! Livet handlar så mycket om utmaningar och möjligheter vilket ju kan sägas om både byggandet av en portfölj och en familj också. Lycka till ska bli roligt att följa dig under 2017!
    Med vänlig hälsning,
    Atlas Investo

    SvaraRadera
  4. Tack Atlas Investo, jag gillar tydliga mål. Avfart Frihet skrev idag ett inlägg om svårigheten att sätta upp mål, läsvärd i alla fall: http://avfartfrihet.blogspot.be/2017/01/att-satta-mal-ar-inte-sa-latt-som-man.html

    SvaraRadera
  5. Fina målsättningar för året, insättningarna är i linje med mitt mål men de övriga punkterna ligger du före på. Jag tycker det verkar som att du har goda förutsättningar för att nå målen, best of luck!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar, jo det känns realistiskt även om våra tillvägagångssätten skiljer sig rätt mycket. Körde ditt quiz igen, det var lite svårare och det blev bara 5/10.

      Radera