söndag 18 juni 2017

Fortsättning av del 4

Jag behövde ett antal resor för att känna den inre relationen med mitt före detta hemland och i och med att det är tydligt att det finns dessa starka band har jag kommit fram till att en del av den pengarhögen jag antagligen kommer att förfoga över ska gå till att köpa en stuga. Ekonomiskt sett är detta ingen bra idé. Som alla vet kostar hus, oavsett storleken eller läget. Att först lägga undan och investera för att sedan bränna allt är rationellt betraktat ren idioti. Men upplysningens tankar vann ju inte heller alla mästerskap sedan det begav sig.

Nu finns säkerligen en del som säger: Varför köpa, du kan ju hyra? Om man tittar närmare är detta ingen lösning. Att hyra någonting fem sex gånger om året med dagens priser , och inte att tänka på framtidens, skulle gå loss på många tusenlappar, fem veckolånga besök över året kan lätt bli 25.000 kronor. Om jag antar att statistiken inte ljuger den här gången kan jag förvänta mig att kunna nyttja stugan i 15 till 20 år. Det kan alltså bli frågan om en runda halvmiljon i hyreskostnaderna. Sedan är det bökigt med att boka, stugan kanske inte är ledig då, för att inte tala om slutstädning och allt sånt. Visserligen finns det en del stugor man kan långtidshyra, men utbudet verkar vara ganska begränsad och kostnadsfrågan kvarstår. Nej, kostnaderna uppstår i vilket fall som helst.

Bättre då att äga, bära kostnaderna och ge vidare huset, läs värdet, när tiden har kommit. Att kunna köpa något med enkel standard i de inre delarna av Småland, som ibland räknas som Sydsveriges inre Norrland, borde inte vara något problem. I dagens läge får man en enkel stuga för några hundratusen och priserna är förvånansvärd stabila, vilket förstås är en eufemism för stagnation och stillastående. Jämfört med för 25 år sedan, när jag köpte de ovan nämnda husen, har huspriserna bara rört sig marginellt uppåt. Jämförelsen haltar givetvis, men om man tar storstadsprisernas utveckling ser man var den ekonomiska och befolkningsmässiga tillväxten fanns och finns.
En annan aspekt som talar för att skaffa stuga är att mina barn kommer få chansen att lära känna Sverige och kanske kommer att bygga en relation. En antagligen vittgående tanke, men vem vet? Kanske det räcker till något studentutbyte och av egen erfarenhet vet jag att inställningar och tankar förändras i synnerhet under de vuxna åren.

Av dessa anledningar ser jag fram emot att kunna ge mig ut på bostadsmarknaden igen, den här gången med mycket mer pengar och vetande. Även om det dröjer några år fram till dess är det en fin tanke att ha i bakhuvudet, när man gör sina investeringar och ser portföljen växer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar