tisdag 1 augusti 2017

Elfte summering - juli 2017

En kort sammanfattning av den gångna månaden. Jag satte in 9000 kronor, sammanlagd har jag under året investerat 61000 kronor, allt enligt plan. Utdelningar slog rekord med 3883 kronor, augusti blir sedan mer "normalt" med ett belopp runt 2000. Depåvärdet ökade till 448000 kronor, uteslutande på grund av insättningar och utdelningar. Här gäckade mest kronförstärkningen som ledde till att allt i kanadensiska och amerikanska dollar sjönk i värde. 
Nytt under solen är egentligen bara att jag fick aktivera en sovande kapitalförsäkring på Nordnet. Jag är i grunden inte förtjust i deras hemsida men de har ett mycket bredare utbud av utländska och framförallt europeiska ETFer än Avanza. Som ett led att valutadiversifiera depån ännu mer ville jag jag ha en utdelande europeisk ETF i euro och det blev min gamla favorit iShares EURO STOXX Select Dividend 30 (EXSG) med en avgift på 0,32% som delar ut fyra gånger om året med en genomsnittlig avkastning på cirka 4,5%. Den ligger i linje med en annan nykomling i depån: ETFen iShares S&P/TSX Composite High Dividend Index (XEI), som dock är något billigare (0,2%) och som delar ut månadsvis. Avkastningen ligger i stort sett på samma nivå och jag betraktar de två som motsvarigheter till mina två svenska XACT-ETFer OMXSB och Högutdelande som tyvärr bara delar ut en gång om året, fast i olika månader. 
Med andra ord: breda utdelande indexfonder i olika valutor som delar ut runt 4% till en relativ låg risk.

2 kommentarer:

  1. Fina besparingar och intressanta ETFer du nämner, även om de inte passar in i min strategi. Tack.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon, och tack för din kommentar. Som du ser kör jag mycket mer utdelande ETFer och inte så mycket klassiska svenska utdelningsaktier som de flesta här. Vi får se om strategin håller, om den lyckas ska jag skriva den trettiotredje boken om utdelningar. Mvh Dividend500

      Radera