tisdag 5 september 2017

Dags att läsa Kostolany

Jag är för tillfället lite trött på att läsa skönlitterära böcker, det saknas tid och koncentration för att sjunka ner i en fiktiv berättelse med alla sina nyanser. I stället fastnade jag på en tyskspråkig bok av ingen mindre än André Kostolany. Kosto...vem kommer de flesta att fråga sig, med all rätt. Hans böcker är inte översatt till svenska och han lär inte spela i samma liga som Warren Buffett, men Kostolany uppvisar några gemensamheter. Han är, eller bättre var för han dog 1999, en intressant person. Varför? Det kommer jag att skriva om när jag berättar lite gran om boken som jag ska läsa. Den är på tyska och titeln Die Kunst über Geld nachzudenken kan översättas med Konsten att fundera över pengar. 

Avslutningsvis ett exempel av parallellerna till Buffett, nämligen förmågan att skapa minnesvärda one liners: Köp aktier, ta sömntabletter och titta inte på dina aktier. Efter många år ska du se: Jag är rik!   

9 kommentarer:

  1. Nej Kostolany hade jag ingen pejl på så det ska bli spännande att läsa vad du tyckte om honom.
    Buffett ja, började titta på "becoming warren buffett" idag och får väl se klart den i morgon, så långt väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är verkligen inte känt i Sverige, men borde bli det. Jag började läsa boken igår och den är väldigt underhållande med en massa anekdoter av ett nästan åttio år långt investerarliv. Tack för kommentaren! Mvh Dividend500

      Radera
  2. Låter intressant. Tyvärr är min tyska lite lätt ringrostig för att uttrycka sig milt. Därför får du jättegärna återkomma med en recension här på bloggen så ska jag med glädje läsa den.

    Ha en go helg!

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa, tack för din kommentar. Det behövs verkligen en flytande tyska för att förstå allt, han kryddar med en massa anekdoter, väldigt underhållande med andra ord. Man borde översätta honom till svenska, i dagens uppsjö av aktierelaterad litteratur sticker han bara ut genom att inte repeterar utan han kommer med egna ibland kontroversiella åsikter. Trevlig helg Dividend500

      Radera
    2. Har läst en del tysk skönlitteratur men slutförde tyvärr aldrig kursen i teknisk-ekonomisk tyska. Facktermer kan vara väl så svåra som vardagsspråk. Är boken även fackmässigt svår eller vågar man ge sig på den?

      Radera
  3. Köpte Fermenta, Scanmining och Fingerprint. Tog ett rejält pulver. Vaknade precis upp utblottad... ;-)

    SvaraRadera
  4. Det var ett bra tag sedan du skrev någonting här på bloggen. Hoppas att allt är ok med dig?

    SvaraRadera
  5. Hej Procentpanik och tack för att du frågar. Med mig är allt väl, orsaken till tystnaden på sidan är dels omläggningen av investeringar - jag vill först bygga upp en större fondportfölj med tanke på att det ändå är tio vi pratar om - dels tiden eller bättre sagt tidsbristen. Jag läser dock många inlägg som vanligt, får se vad som händer med bloggen. Hälsning Dividend500

    SvaraRadera
  6. Ok, skönt att höra att allt är väl med dig, blev lite orolig där ett tag. Vad spännande,Då måste du skriva ett inlägg om det när du får tid och känner för det.

    SvaraRadera